Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], Er is geen einde van al het volk, van allen, die [35]voor hen geweest zijn; de nakomelingen zullen zich ook [36]over hem niet verblijden; gewisselijk, dat is ook ijdelheid en kwelling des geestes. 34. Dat is, van het volk is geen getal. De zin schijnt deze te zijn: Het ongestadige volk zal altoos naar verandering verlangen, en als hij koning zal geworden zijn, waar zij om gewenst hebben, dan zullen zij over hem niet vrolijk zijn, maar zij zullen haast weder naar een ander verlangen. Dit is een verdrietige zaak in het hart der koningen; en derhalve kan ook de ware gelukzaligheid in den koninklijken staat niet gevonden worden. 35. Te weten voor den tegenwoordigen koning en zijn zoon, den toekomenden koning, van welke in vs.15 gesproken is. 36. Hebr. in hem; dat is over dezen. Hij wil zeggen, zij zullen ook geen tevredenheid aan de regering van des konings opvolger hebben, als hij oud zal geworden zijn.
, [], Volume 1: Article 4 (1997) Michael V. Fox, What Happens in Qohelet 4:13-16.; A reexamination of the anecdote in Qoh 4:13-16 supports the following understanding: There was a succession of four protagonists: an old but foolish king; youth1, who came forth from prison; youth2, a poor man born in the latter's reign; and youth3, who is not an individual but whichever young man may come next in line. Wisdom is effective but its accomplishments undermined by the fickleness of public favor and memory.
, [], Thomas BOLIN, Rivalry and Resignation: Girard and Qoheleth on the Divine-Human Relationship , Vol. 86(2005) 245-259.
This article looks at the repeated gnomic phrase in the Book
of Qoheleth, "All is vanity and a chasing after wind" (NRSV) and reads it as a
disjunctive parallelism in which the terms lbh
and xwr denote mortality and the divine spirit,
respectively, thus showing the sense of the phrase to be, "All is mortal, but
strives for immortality". Using René Girard's concept of mimetic rivalry
clarifies this reading of the proverb, and shows it to be a concise expression
of a major theme in the Book of Qoheleth, viz., the author's thoughts on the
difference between humanity and God, understood as paradoxical relationship
based on both similarity and difference between humans and the divine. More
importantly, Girard helps to understand more deeply how and why Qoheleth views
human proximity with the divine as the cause of conflict and pain in human life.
Because this tension is also evident in numerous other biblical and
extra-biblical texts, caution must be exercised, in referring to the Book of
Ecclesiastes as a "radical" or "heterodox" writing